گرانول چیست؟

گرانول اسم پلیمر خاصی نیست. به نوعی از شکل پلیمر بدست آمده در پتروشیمی که بصورت دانه بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و شکل دهی شوند، گرانول می گویند. گرانول های لاستیکی گلوله های کوچکی از لاستیک هستند  که داخل دستگاه های مختلف و پس از اجرای خرد سازی لاستیک ها فرسوده حاصل می شوند.در صنعت کفپوش سازی از دو دسته گرانول SBR  و EPDM استفاده می شود .

 SBR چیست؟

SBR کوتاه شده عبارت Styrene Butadiene Rubber بوده و معادل لاستیک استایرن بوتادین می باشد.این نوع از پلیمر به صورت پلیمری رایج که دارای کارایی بالایی است، شناخته می شود. به جهت برخورداری از مواد اولیه تولیدی ارزان قیمت این ماده پلیمری که به صورت فراوان هم یافت می شود، آن را تبدیل به پرمصرف ترین و پرکاربردترین لاستیک در سراسر دنیا نموده است. در واقع این ماده پلیمری بالاترین و بیشترین حجم از تولید مربوط به صنعت لاستیک را از آن خود نموده است. موارد استفاده و کاربرد لاستیک استایرن بوتادین شامل ساخت تایر، کفش، قطعات لاستیکی، درزگیرها، چسب های پوششی، محصولات ابرمانند و اسفنجی، لوله، نوار نقاله و… می باشد. در صنعت کفپوش سازی از گرانول حاصل از ضایعات این پلیمر برای تولید کفپوش استفاده فراوانی می شود.

EPDM چیست؟

لاستیک EPDM یک لاستیک همه کاره و مقرون به صرفه است EPDM مخفف اتیلن پلی‌ پروپیلن دیین مونومر است. در واقع یک لاستیک مصنوعی است که در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد. EPDM به دلیل مقاومت بسیار خوبی که در برابر عوامل محیطی مانند ازن،UV  و شرایط آب و هوایی مختلف دارد، بیشتر در صنایع خودرو و ساختمان سازی کاربرد دارد. هنگامی که به یک ماده لاستیکی نیاز دارید که مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوا و گرما داشته باشد، EPDM گزینه مناسبی برای نیازهای شما است. این نوع لاستیک جایگزین مناسب و ارزان تری برای سیلیکون محسوب می شود، زیرا می تواند با استفاده مناسب برای  طولانی مدت دوام داشته باشد. به این ترتیب، لاستیک EPDM بسته به نیاز برنامه شما می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند. در صنعت کفپوش سازی برای داشتن محصولی با کیفیت و ثبات رنگ بالا از EPDM  استفاده می شود ولی به دلیل قیمت بالای آن چندان طرفدار ندارد و تولید کنندگان در تولیدات خود از SBR یا همان گرانول لاستیک ماشین استفاده می کنند.

پست قبلی

تمیز کردن کفپوش های سالنی

پست بعدی

مزایای استفاده از کفپوش گرانولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها