لاستیک طبیعی و مصنوعی

لاستیک یک ماده الاستیک است که یا از گیاهان الاستیک به دست می‌آید(لاستیک طبیعی) یا با استفاده از روغن نفت(لاستیک مصنوعی) سنتز می‌شود. بنابراین، دو نوع لاستیک وجود دارد: لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی.

لاستیک طبیعی از پلیمرهای ایزوپرن و آب به همراه برخی ترکیبات دیگر تشکیل شده است. جزء اصلی لاستیک طبیعی پلی ایزوپرن است. این ماده پلیمری (الاستومر) موجود در لاستیک طبیعی است. لاستیک طبیعی از لاتکس درخت لاستیک به دست می‌آید. این لاتکس شیری و چسبناک است، و می‌توان آن را از قسمت‌های نزدیک به پوست درخت به دست آورد. لاستیک طبیعی به دلیل وجود یک پیوند دوگانه در ستون فقرات پلیمر، مستعد ولکانیزه شدن است. ولکانیزاسیون فرآیند تشکیل پیوندهای عرضی بین زنجیره‌های پلیمری با استفاده از گوگرد به عنوان معرف اتصال عرضی است. لاستیک ولکانیزه سفت‌تر و بادوام‌تر از لاستیک طبیعی است.

لاستیک مصنوعی از نفت یا گازهای طبیعی تولید می‌شود. لاستیک‌های مصنوعی در کارخانه‌های شیمیایی با استفاده از پتروشیمی به عنوان نقطه شروع، تولید می‌شوند. به عنوان مثال، از واکنش استیلن و اسید کلریدریک پلی کلروپرن، نوعی لاستیک مصنوعی به دست می‌آید.

پست قبلی

مزایای چمن مصنوعی

پست بعدی

تمیز کردن کفپوش های سالنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها